Terepjárók az őskáoszban - ez Babod!

jolesz_babod.jpgEgyfajta őskáosz uralkodik az egész területen, nincsenek közlekedési szabályok, nincsen sebesség limit, mindenki megy, amerre lát: gyalogos, quad, terepjáró, teherautó mind egymás útját keresztezi, még sincs belőle probléma, nincs dudálás, anyázás, baleset Babodon, de egyetlen koccanást sem láttunk/hallottunk, az emberek próbálnak vigyázni egymásra.

Autókedvelőknek bőven akad látnivaló, a gyönyörűen megépített "mezei terepjáróktól" (Niva, Samurai, Vitara, Patrol) az olyan kuriózumokig, mint az értelmetlenül nagy Ford F-150 pickup vagy a H1-es Hummer. Utóbbiról azt is tudják a babodi fesztiválozók,hogy nem egy gránitkemény bokorugró, hiszen szétugrott bal első féltengelyest látni itt nem különlegesség - hiába, Somogybabod az ilyen batárokat is térdre tudja kényszeríteni. A sűrű dagonya rendesen feladja a leckét a csúcstechnikának is.
gepek.jpg
Az idei Fesztivál különlegessége, hogy sokan előre elküldték autóik fotóját, meg lehet nézni, milyen terepjárók lesznek Babodon. Klikk ide a galériáért (facebook) » Persze a kb. 1000(!) terepjáró közül ez is csak néhány, ennél biztosan sokkal nagyobb lesz a látnivaló!

Típus kavalkád

Mennyi márka és típus teszi tiszteletét ebben az őskáoszban? Megpróbáljuk leírni a lehetetlent... A szokásokhoz hűen a Suzuki Samurai a leggyakoribb típus, de a régi LJ80-asból is fut nem egy darab, Vitarából is sok jön, Jimny viszont kevés szokott lenni. Talán a Nissan Patrol és a Mitsubishi Pajero követi a gyakorisági listán a Samukat na és persze az orosz ipar remekéből, Lada Nivából sem szokott hiány lenni. Ennél érdekesebb, hogy a mai napig mennyi UAZ 469 és GAZ 69 gurul a sárban, igaz némileg árnyalja a képet az a tény, hogy rengeteg példány motorházában már Mercedes, BMW vagy 1.9-es VW TDI motor dohog. Azért mára klasszikussá érett a formájuk, és bizony elég jónak bizonyultak a dagonyában. Akit zavar a géphang, annak Somogybabod maga a pokol, hiszen a kis Samurai-ok tiltásig pörgetett visító motorjától kezdve a V8-as Jeepek mély öblögetésén át a dob nélküli quadokig és proto terepjárókig van mindenféle zajforrás, amit időnként a fejünk fölött elhúzó sétahelikopter vagy kamerás drón is megtold saját "nótájával".

Érdekes, hogy Land Roverek ritkábban teszik tiszteletüket, az utóbbi egy-két évben két erősen átépített Range Rover Classicot és a tereptaxiként funkcionáló Series égette be magát a fesztiválozók és fotósok látóidegeibe. Toyotákból a Land Cruiserek szép számmal szoktak lenni, az FJ-40-es még említhető és ha már keletiek, akkor az L200-as Mitsubishik, Toyota Hiluxok is szeretnek dagonyázni. Elterjedtségéhez képest viszonylag sok régi Daihatsu F modell szokott Babodon lenni, és Unimogból sincs hiány. Az élesebb szeműek minden évben kiszúrhatnak egy-két igazi küölönleges darabot, például két évvel ezelőtt egy nem túl feltűnő, de hazánkban kimondottan ritka autó is tiszteletét tette: egy Iveco Massif.

A terepjárók mellett a teherautók nyújtanak még audió és vizuális élményt. Az Ural méreteivel, súlyával és motorhangjával imponál minden évben, a Csepelek pedig korukkal és egyszerű, ám praktikus kialakításukkal hívják fel magukra a figyelmet. Na meg a brutál erős mechanikus csörlőjükkel, és azzal a ténnyel, hogy előbb-utóbb minden nagyobb elakadt gépet úgyis ők húznak ki a trutyiból... Az IFA-t és az Uralt is!

Épített gépek


A versenyre épített gépeknél a jelek szerint kvázi szabvány lett az Unimog portálhíd, rengetegen lehetett látni. Jeepből is jó sok volt, Cherokee, Wrangler, de még Rubicon is! 4x4 buszokból viszont összesen kettővel sikerült összefutni, mindkettő Mitsubishi L300 volt, az egyik gyakran húzkodta ki csörlővel az elakadt autókat a dagonyából. Na meg persze ott volt a Subaru Libero is.
Természetesen mindig vannak vicces gépek, említésre méltó például a terepjáró vázra és hajtásláncra épített Trabant és Zsiguli, a Big Foot szörnynek felpumpált Opel Omega, valamint a kerekekkel felszerelt, Polarisszal húzott fürdőkád (igen, fürdőkád). Ezek a komikus elemek, na meg a jelmezes bulizók is hozzásegítenek ahhoz, hogy a somogybabodi fesztiválélmény összességében erőteljesen szürreális. Olyan, ami kiragad a hétköznapokból, bármennyire közhelyesen is hangzik...

Európa színe-java


A kötetlen dagonya mellett látványos versenyek szoktak lenni a siratófalnál. Érdekesség, hogy a németek többsége milyen profin nyomja ezeket a versenyszámokat - hiába, ők komolyan veszik ezt a műfajt. Rajtuk kívül osztrák, szlovák, román és holland terepjárósok is szép számmal szoktak lenni. Sokan jönnek nagy költségvetéssel, a parkolóban álló kamionok és "boxutcának" berendezett teherautók látványa sejtetni engedi, hogy néhányan nem csak úgy leugrottak Babodra egyet hülyülni a dagonyában. Az erdei utakról is folyamatosan szállt a por, mindenki talál magának játszóteret.

A cikk forrásául szolgált: 4x4barangolas.blogspot.hu